søndag 30. september 2012

3. Et lys i mørke

Det er ingen tvil om at høsten har kommet med kulden og mørket som hører årstiden til. Peiskos, stearinlys og ullpledd frister når regnet pisker mot rutene. Inspirert av strikketrenden (som du kan se mer om blant annet her) vi ser i interiøret for tiden har jeg nå strikket et lampetrekk som forvandlet stilen på IKEA-lampa totalt.
 
Utgangspunktet: Grönö bordlampe til 39kr fra IKEA
 
Lampe med og uten trekk, og med lyset av og på:
 
'
 

 Jeg synes resultatet ble vinterlig og koselig. Lyset i lampen ble litt lunere med nytt lampetrekk.
 
Oppskrift:
Lampetrekket ble strikket med ett nøste Viking naturgarn + litt rester av ymse slag for å få den lang nok. Jeg strikket fam og tilbake på rundpinne nummer 8 for å få litt grove masker.
 
Først la jeg opp 40 masker og strikket noen omganger med 2 rett og 2 vrang for å få en definert og tøyelig kant. Jeg ønsket fire fletter for å få en flette på hver side. Omtrent slik ble mønsteret:



 
I fletten strikker jeg forresten de to maskene som settes på hjelpepinnen både før og etter de settes på hjelpepinnen (slik at de blir strikket to ganger). På den måten blir de litt lettere å strikke. Avsluttet lampetrekket med en vrangbord på toppen også. Sydde til slutt sammen langsidene.
 
Nå skal lyset slukkes god natt!
 
-C
 
 
 
 
 


2 kommentarer: