onsdag 3. oktober 2012

God ettermiddag!

Nye prosjekter er på gang, men strikking med babygarn og pinne 2,5 tar litt tid. Jeg holder på med en lue til ei lita prinsesse, og bilder kommer etterhvert.

Ute har det regnet i hele dag, og hva er vel deiligere enn noen varme, selvstrikkede tøfler når man er litt frossen? 


Jeg er en erfaren tøffelentusiast, og disse vender jeg tilbake til, nettopp fordi de er rågode! Dette er mitt tredje par, og de holder et par år med ivrig bruk. Dette året har jeg gått for nøytrale grå. Tøflene er strikket med garn fra Mor Aase på pinne 5,5, og deretter tovet i vaskemaskinen sammen med andre klær. 

Oppskrift:
Størrelse: Barn (dame) herre
Pinne nr: 5,5 eller 6. Fasthet 14=10cm.
Hele tøffelen er strikket i rillestrikk (fram og tilbake).

Legg opp 50 (54) 58 m. Strikk rett fram og tilbake til det er 28 (30) 32 riller. Fell 19 (20) 22 m i hver side = 12 (14) 14 masker igjen til såle. Str 17 (20) 22 riller over disse m. Dette er midt under foten (fra hælen og framover). Ta opp 13 (15) 16 m på hver side, nederst på den bredeste delen (ta opp 1 maske mellom hver rille). Strikk disse maskene sammen med sålemaskene. Strikk 12 (15) 16 riller. Fell på annenhver omg fra retten: Str 5 m r og 2 m r sm omg ut. Str 1 omg uten felling. Str 4 m r og 2 m r sm omg ut, og en omg uten felling. Fortsett slik med tettere og tettere felling til du til slutt strikker 2 g 2 m r sm. Trekk tråden igjennom de resterende m. Stram godt og fest tråde. Sy sammen tøffelen på oversiden av foten, og så langt oppover ankelen du ønsker. Sy sammen hullene under foten. Tøflene toves i maskinen. Jeg pleier å vaske de sammen med andre klær på 40 grader med grønnsåpe eller Milo. Hvis de ikke tover godt nok kan du vaske dem på nytt med høyere temperatur. Tøflene tover mer om det er flere plagg i maskinen. 

Disse er ikke strikket som en del av tøm-puffen-prosjektet, men ble strikket i sommer. De har ligget klare og ventet på at høsten skulle komme, og nå som den er her er de flittig i bruk.

Hvis du prøver noen av oppskriftene jeg legger ut, og det er noe du lurer på så ikke nøl med å ta kontakt, jeg forklarer gjerne! ;)

Ha en fin høstkveld! :)

-C




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar