søndag 11. november 2012

Hals

Allerede samme kveld som jeg hadde kjøpt nytt garn var jeg i gang med å strikke det opp. Det melerte garnet i grå-beige farger var tykt, mykt og godt og jeg tenkte derfor det ville egne seg som en hals.

Utgangspunkt:
 

Når to garnnøster var strikket opp så det slik ut:
 Som du ser ble den ikke så lang....

 ..og heller ikke så fyldig. Dessuten ruller jo glattstrikk seg så ekkelt sammen som en pølse.... Ikke akkurat en slik hals jeg hadde lyst på...

Da var det bare en ting å gjøre, rakne!
 Men ikke en ødeleggende rakning, hvor garnet kommer tilbake i nøsteform, men en planlagt, gjennomtenkt og litt spennende rakning (som tok litt lenger tid enn jeg trodde.)

Og vips! En grovmasket og fluffy hals, akkurat slik jeg liker dem!
Bare litt festing av tråder så er den klar, enten til bruk eller til en tur i gaveboksen min!

Oppskrift:
Jeg la opp 110 masker på pinne nummer 6 med "Oda" fra Trysil garn. Deretter strikket jeg glattstrikk til to nøster var strikket opp. Når garnet begynte å nærme seg slutten begynte jeg å felle av. I stedet for å felle hver maske, trekkes tråden gjennom annenhver maske, mens de andre maskene (som ikke tråden trekkes gjennom) slippes. Deretter må man røske og dra i strikketøyet helt til de løsslupne maskene er rekket helt opp.  Trådene festes til slutt på vanlig måte.

Garnet hadde forresten noe mer grønnskjær enn jeg trodde da det lå i nøstene sine, så det ble noe kamo-preg på halsen, perfekt nå når det er høst og jakt (for de som liker det og som ikke er redd for smell, ergo ikke meg), eller bare for dem som synes grønt er skjønt (heller ikke meg), eller bare for dem som liker en helt nøytral og behagelig hals som varmer godt en kald novemberdag (meg!).

-C

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar