torsdag 21. februar 2013

16. Sitteunderlag


Smil og vær glad for hver dag som går,
så skal du se hvor mange venner du får!
Selv om du glemmer at en og en er to,
så må du aldri glemme å være snill og god!

Jeg liker å ha en plan. Det er ikke alltid ting går som planlagt, og da er det fint å ha en plan B, evt en plan C og D også. Slik var det under tillagingen av dette sitteunderlaget. Jeg hadde et nøste med grønt garn. Det er et garn fra Mor Aase, men en annen type enn de jeg vanligvis bruker. Garnet skal være egnet til toving, men jeg har tidligere brent meg på at det ikke tover så godt som det vanlige garnet. Jeg hadde en plan A om å hekle et sitterunderlag, men det var flere usikkerhetsfaktorer: 

1. Hvor mye vil garnet tove seg?
2. Hvor stort sitterunderlag vil jeg kunne hekle av ett nøste?
3. Hvordan vil det tove seg når jeg hekler? (Jeg har ikke så mye erfaring med hekling).

Som nevnt er det greit å ha noen planer, og mine var derfor:
A) Sitterunderlag
B) Sitteunderlag til barn
C) Brikke/duk/kuvertbrikke
D) Gryteunderlag.

Uansett hvordan resultatet ble skulle jeg få brukt produktet til noe. Jeg innså før jeg puttet det i maskinen at plan A gikk i vasken, derfor ble det plan B. Et lett, litt tynt, men godt, sitteunderlag for en liten barnestump. 

For å gjøre sitteunderlaget mer barnevennlig synes jeg det trengte litt pynt, et stort rosa smil! Smilet er brodert på med babygarn etter tovinga.




Jeg synes sitteunderlaget trengte en hempe, men hadde selvgølgelig brukt opp alt det grønne garnet (dårlig planlagt). Jeg hadde heldigvis noe grønt bomullsgarn som jeg heklet en hempe av. Hempa har en løkke i enden slik at det kan rulles sammen og festes i en knapp, eller det kan henges opp, f.eks på sekken når man går. 

Rullet sammen
Bakside

 Smil til dagen, og den smiler igjen! 

-Cecilie

2 kommentarer: