søndag 9. desember 2012

9. Tovede votter

Denne uka har jeg fått gjort ferdig et par tovede votter!

Den ene votten strikket jeg for flere år siden, men den manglet tommel. Nå har jeg omsider fått laget tommelen og partneren. Disse vottene er morsomme og raske å strikke, samtidig som de er deilige og varme.

Jeg har pyntet med et sløyfebånd slik at de blir ekstra feminine.


Vottene er strikket med Mor Aase på pinne 5,5 og deretter vasket på 40 grader i maskinen sammen med andre klær.

Jeg har tatt utgangspunkt i en oppskrift som stod i Familien Påskeideer og vårgleder fra 2006, men har endret både garntype, felling i enden, samt delen ved håndleddet hvor jeg både lager enn hullbord og har heklet på en kant.  

Her er tommelen synlig på den nederste votten.
 

Oppskrift på votter i damestørrelse
Legg opp 40m på strømpepinner 5,5. Strikk glattstrikk 4-5 cm og strikk doble hull slik: 1.pinne: 2r, 2r sm, kast, 1 løs av, 1 r, tr o, 2r. 2.pinne: strikk 1vr + 1 r i kastet. Strikk videre til hele strikketøyet er 9cm, men på siste runde øker du med 4 m jevnt fordelt. Fortsett med glattstrikk til arbeidet måler 16 cm. Strikk deretter med en annen farge 7m innenfor første m på pinne nr 3., sett disse maskene tilbake på venstre pinne og strikk videre med grunnfargen. Fortsett med glatttstrikk til arbeidet måler 10 cm fra tommelmarkeringen. Fell i toppen ved å strikke 5r, 2r sm runden ut. Strikk en runde uten felling. Deretter strikkes neste runde med 4r, 2r sm. Fortsett slik med færre og færre masker mellom fellingene til du til slutt tar 2r sm runden rundt. Trekk sammen og fest tråden.
Tommel: Plukk ut hjelpetråden og sett de 2 maskerekkene på strømpepinner (gjerne litt mindre størrelse (Familien opererer med str 4,5, mens jeg brukte pinne 5)). I tillegg plukker du opp en ekstra maske i hver side slik at det blir totalt 16 masker. Strikk glattstrikk 6 cm. Fell ved å strikke 2m r sm omg rundt + en omg glattstrikk. Trekk sammen maskene og fest godt. 
Til slutt heklet jeg en kant øverst ved å hekle 5 luftmasker og hekle den fast i hver andre maske rundt hele kanten. 

Venstre vott strikkes på samme måte, en markeringen for tommel gjøres innenfor siste m på p nr 2.

*

Ett nytt strikketøy er felt av pinnene i dag og kommer på bloggen om noen dager, neste arbeid er allerede godt i gang! Følg med:)

-C

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar