søndag 8. desember 2013

Redesign for en voksende mage!

Når nettene blir lange,
og kulda setter i
da er det bare å finn' fram
 vinterkåpa si.

Når magen er for stor,
og kåpa er for trang,
så må den bare syes om
med en gang!

Før
 Nå er vi midt inne i tiden for selskapeligheter. For en stund tilbake innså jeg at min voksende mage ikke passet i noen av mine daværende ytterplagg. Jeg tok turen til byen, men utvalget for gravide mager var minimalt. Jeg fant meg en hverdagsjakke, men ikke noen som egnet seg til pent.

Heldigvis har problemet løst seg. For ti års tid siden kjøpte jeg en kåpe på salg fordi "en kåpe er jo kjekt å ha". Jeg har aldri følt meg helt vel i den kåpa, men den har fått henge nettopp fordi "en kåpe er jo kjekt å ha". Den passet fint over skuldrene, men ellers bar både lengde og fasong preg av å være ti år gammelt. 

Etter mange funderinger på hvordan jeg skulle sy om kåpa, tok jeg saksa fatt. Jeg klippet av lengden en god del og splittet opp midtsømmen på ryggen. Stoffstykket jeg hadde klippet av klippet jeg som to trekanter som jeg sydde sammen. Deretter sydde jeg trekanten inn i midtsømmen.

Nytt bakstykke

Jeg syntes det ble en morsom detalj med alle sømmene som var på stoffstykket. Kåpa hadde også lommer med klaffer. Disse klaffene  ble stående rett ut over mange min, ikke spesielt flatterende. Jeg fjernet derfor både klaffer og lommer helt.

Fóret hadde jeg bare klippet av. Jeg tenkte at ikke det var så nøye, men da jeg først var i gang fant jeg ut at det ser litt mer forseggjort ut med fór. Siden jeg hadde noe fórstoff liggende, satte jeg i gang. Fóret i armene hadde jeg beholdt, så det bare sydde jeg fast. Men hvordan går man egentlig fram for å montere fór i en jakke?

Festing av fór. Enormt med knappenåler!
Siden jeg ikke hadde noe fasitsvar, begynte jeg å feste hele stoffstykket til jakka. Jeg festet med sikkert 100 knappenåler og klippet til underveis.  Når stoffet var godt festet, sydde jeg det fast for hånd. Resultatet ble bra, og fóret er kun ett stykke (med unntak av en liten bit hvor jeg klippet feil).

Tada! Nytt fór!

Siden jakka ble lengre bak en foran, har jeg rundet av kantene foran slik at den runde fasongen går hele veien rundt. Den ble kanskje litt kort midt foran, men det gjør ikke noe.

Resultatet ble jeg svært fornøyd med. Den har allerede vært i bruk mange ganger og kostet meg ikke en krone. Magen har vokst en del siden jeg satte i gang, men jeg lagde den så romslig at den burde holde tiden ut. Nå er jeg klar for både julebord og juleselskaper.




God førjulstid!

-Cecilie


3 kommentarer:

  1. Wow! Dét er litt av en jobb du har hatt med den kåpa! Og resultatet ble jo kjempebra! :)
    Kos deg masse i tiden som kommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Tusen takk, det skal jeg! :) Det var en del jobb, men når en er fornøyd med resultatet er det greit ;)

      Slett